
THE EURALVA NEWSLETTER 

News from the European Alliance of Listeners´ and Viewers´ 

Associations: May 2011 

From the Editor 

Dear Reader, 

Welcome to a new edition of the EURALVA newsletter and a special welcome to our new readers 

in Italy and Sweden, who are associated with our new member organisations in those countries. We 

also welcome our new readers in other parts of Europe and the rest of the world.   

We begin this edition with a survey covering 30 Council of Europe States, which shows that an 

increasing proportion of Europe‟s radio-and television-revenues is coming from direct expenditure 

by consumers, rather than from advertisers or public funds.  

The future for the BBC World Services is important, not only for the UK and the BBC, but also for 

listeners and viewers around the world, so our next article describes the current situation and the 

likely future for this important part of BBC. 

In recent months, the new Hungarian Media Law has been discussed in many European and 

national fora. Several Hungarian and European organisations, including EURALVA and the 

European Commission, protested against this proposed new legislation. We bring our readers up to 

date with a combined effort which describes the latest developments.. 

The connection between the European Commission and the national public service stations has 

often been dominated by the Commission‟s concerns about national proposals for new modes of 

revenue for public service broadcasters. A new form of support is Restructuring Aid, which he 

European Commission has now approved for the Danish public service channel TV2, which we 

report in another article. 

Finally we can tell – and invite you to our yearly media conference, this time in Edinburgh, 

Scotland, Friday October 7
th

 2011. Later, you will be able to find more details about the 

programme on our website, or by direct contact to our office or to the editor.  

Preben Sørensen   



EUROPE’S VIEWERS ARE SWITCHING TO PAY TELEVISION 

Data recently released by the European Audiovisual Observatory show that an increasing proportion 

of Europe‟s radio and television revenues is coming from direct expenditure by consumers, rather 

than from advertisers or public funds. The data, which were published in January in Volume 1 of 

the Observatory‟s Television Yearbook, cover 30 of the 36 Council of Europe States surveyed. The 

Observatory subdivides radio and television revenues into four categories: (a) Consumer TV Spend; 

(b) TV Adspend; (c) Radio Adspend; and (d) Net Revenues from Public Sources, such as licence 

fees or public subsidies. The attached table (see Appendix) breaks down the revenues from the 30 

countries between 2005 and 2009, although the data for four of them – Cyprus (CY), the Czech 

Republic (CZ), Ireland (IE), and Luxembourg (LU) – are incomplete.  

The data are given in millions of Euros, so there may be some minor distortions because of 

fluctuations in exchange rates. Twelve of the countries cited – Austria (AT), Belgium (BE), 

Germany (DE), Spain (ES), Finland (FI), France (FR), Greece (GR), Ireland (IE), Italy (IT), 

Luxembourg (LU), the Netherlands (NL) and Portugal (PT) were members of the Euro-zone during 

all the four years surveyed. However, Slovenia did not join the Euro-zone until 1 January 2007; 

Cyprus on 1 January 2008, and Slovakia on 1 January 2009. Estonia joined the Euro-zone at the 

beginning of this year.  

The data for the United Kingdom (GB) are the most misleading, since they appear to show a 

reduction in the net radio-television revenues from public sources, whereas the principal cause for 

the apparent decline was the increase, between 2005 and 2009, in the value of the Euro against the 

pound sterling. Nevertheless, these differences are comparatively minor and do not affect the 

overall picture. 

I have calculated the average annual increase between 2005 and 2009 for each revenue category. 

The increase ignores any fluctuations which occurred in the intervening years, and the average 

annual increase, which is one quarter of the quadrennial percentage increase, is not therefore a 

compound rate of increase.  

A Clear Picture 

Nevertheless, the overall picture is clear enough. In every European country, the average annual 

percentage increase in Consumer TV Spend was greater than that for all radio-television revenues. 



In most cases, the increase in Consumer TV Spend was between one and five times that for All 

Radio-TV Revenues, although in six Member States – Germany (DE), Greece (GR), Croatia (HR), 

Italy (IT), and Sweden (SE) the proportion was even greater. The biggest increase by far occurred in 

Croatia, where consumers increased their direct spending on pay-TV services over thirteen times as 

fast as the overall national increase.  

In many Member States, the traditional economic order for radio and television was also disrupted 

by the decline in advertising revenues caused by the global financial crisis. The total radio-TV 

adspend declined in twelve Member States – Germany (DE), Denmark (DK), Spain (ES), France 

(FR), the United Kingdom (GB), Greece (GR), Hungary (HU), Italy (IT), Lithuania (LT), Latvia 

(LV), the Netherlands (NL), and Norway (NO). In addition, the radio adspend declined in both 

Austria (AT) and Switzerland (CH).  

Increasing Commercialisation 

Moreover, in most Member States, the net Revenues from Public Sources failed to keep up with the 

average annual increase in Total RTV revenues. This indicates an increasing commercialisation of 

Europe‟s radio and television stations. Nineteen Member States fell into this category, while only 

four of them – Spain (ES), France (FR), Greece (GR), and Slovakia (SK) maintained or exceeded a 

proportionate increase in public expenditure. Spain (ES) was by far the most ambitious country with 

a proportionate increase in public revenues of nearly eighteen per cent. 

We have to be careful not to read too much into these figures, but it is clear that between 2005 and 

2009, Europe‟s radio and television revenues increasingly came from pay-TV channels. 

Unfortunately, however, the data do not tell us whether this was because the pay-TV channels 

extracted more revenues from each of their customers, or because many more viewers decided to 

subscribe to pay TV channels.  

The truth probably lies somewhere between the two. We are now entering a period when all 

European governments are facing downward pressures on public expenditure, and when advertisers 

are searching for advertising opportunities in new audiovisual media such as the Internet.  It 

remains to be seen, therefore, whether Europe‟s consumers will continue to be prepared to pay even 

more for their television programmes during Europe‟s new age of austerity. 

The Appendix has the Detailed Figures                                 Vincent Porter  



TOUGH TIMES FOR THE BBC WORLD SERVICE 

From the London Financial Times of April 8, 2011: 

 “Have you found your daily media diet upset recently? Have you noticed that something is missing   

from your morning routine or your bedtime briefing? If you are in the Caribbean, are you feeling 

particularly hungry? If you’re in Russia, are you close to starving? 

“While I could be referring to the thinning of some daily newspapers or the collapse of some weekly 

news magazines, I’m finding  that the biggest  hole in my news diet is the one that’s supposed to be 

my most important media meal of the day: my morning fix of the BBC World Service … .the one 

problem with the World Service … ibis that I can literally hear the cost-cutting happening “live” 

during programmes and bulletins”  [Tyler Brûlé] 

 

The situation bemoaned by the Financial Times correspondent belongs to what many see as a „mini-

tragedy in several acts‟. 

Act One took place in the second and third weeks of October 2010. That was when, as part of a 

„shot-gun‟ settlement with government, the BBC agreed  that its licence fee funding would be 

frozen for five years, and that from that frozen funding it would pay for additional activities 

including (from 2014/15) the hitherto Foreign Office-funded BBC World  Service radio 

programming as well the government contribution to the  cost of the BBC Monitoring Service, -a 

news research, analysis and intelligence operation run in liaison with agencies of the U.S. 

government.   

To what extent the October 2010 settlement was a shot-gun settlement has been the subject of much 

speculation. Despite stories that he had been (metaphorically) dragged off a train one October 

evening by a call from government, BBC Director-General Mark Thompson told a VLV audience 

(in his first post-settlement public appearance) that the settlement was not exactly shot-gun as it had 

been negotiated over a nine-day period – although he conceded that this was a more abbreviated 

period than the BBC would have liked.  

More recently, at this year‟s VLV Spring Conference, one of the BBC Trustees conveyed a similar 

impression in a „question and answer‟ session. It is widely believed that the British Government‟s 

opening move in the negotiation was to suggest that the BBC assume the cost of the £600-700 

million per year government subsidy by which 75+ citizens get a free television licence; and that, 



measured against this, the £270 million annual cost of the World Service and the £25 million cost of 

the Monitoring Service was an easier option.  

The BBC sought to put the best interpretation on the outcome. It argued that the changes brought 

financial responsibility into line with editorial control, and underlined that the World Service - 

unlike such international broadcasters as Voice of America, Radio Liberty and Deutsche Welle – 

was fully integrated into a media environment that was separate from Government. Some supported 

this argument. Others were sceptical- arguing that (occasional accusations from abroad not 

withstanding) the editorial independence of the World Service was rarely questioned anyway and 

that the traditional patronage of the Foreign Office, a very senior government department, had given 

the World Service a first line of defence against potential challenges in the domestic environment, 

whether from the Department of Culture, Media and Sport or from other agencies and pressure 

groups.  

Moreover, immediate questions arose out of the October settlement, such as whether World Service 

funds would be ring-fenced within the BBC‟s overall budget, and whether, in off-loading its 

financial responsibility, the British Government was also shedding its traditional role in prioritizing 

target audiences or World Service activity? If the answer was yes, that would be politically 

surprising. If the answer was no, (which everyone assumed was the case) that could create serious 

dilemmas in the BBC‟s overall prioritization process, pitting domestic programming considerations 

against UK foreign policy objectives – especially because, in the deal between the Government and 

the BBC, the transfer of responsibilities for the World Service was not to be accompanied by any 

transfer of funds. This means that the BBC will have find more than £272 million  (the current 

World Service operating and capital cost) out of its existing resources simply in order to maintain 

the status quo.  

Act Two in the BBC World Service mini-drama was played out three months ago (February 2011) 

when the BBC announced it had agreed to a £45 million cut in the World Service budget.   

 Five language or regional services would be closed – three (Serbian, Albanian and 

Macedonian) in the Balkans, Portuguese for Africa, and the English language Service for the 

Caribbean.  

 There would cease to be short-wave broadcasts of major services like Russian, Chinese, 

Indonesian, Swahili and Hindi (although this last seems to have been reprieved for a year). 



This will leave these, and some other services, dependent on locally-negotiated FM 

broadcast arrangements, or alternatively on on-line deliveries which, as recent events in 

North Africa and the Middle East have demonstrated, can be obstructed at the whim of any 

government or regime under pressure. These are precisely the circumstances when the 

audiences will be most reliant on World Service broadcasts.    

 The core World Service in English schedule would be simplified and streamlined – which 

implied some programmes disappearing 

 The cuts, across the board, in content and delivery would mean an overall 25% reduction in 

staff numbers: some 650 out of approximately 2400. 

A cynic could say that – given the prospect of the BBC taking over the financial burden – this 

drastic reduction in the range of World Service activity was just what was needed to ease the 

transition, since the BBC will have less money to find from existing resources. Many people, 

though, have been shocked at the scale of the cuts. They view them, not just as a routine 

reprioritization within World Service activity, but as a qualitative down-grading of the UK‟s 

international broadcasting effort within the armoury of national foreign policy instruments.  

The decisions have surprised international observers who see the soft power impact of the BBC as a 

major, almost a unique, factor in the deployment of UK influence and British values. Domestic 

observers note the apparent contradiction between the savage cuts in the £272 million World 

Service budget and the ring-fencing of the over £10 billion budget of the UK Department for 

International Development‟s [DFID], which is planned rise to £13 billion over the next three years. 

Last month (April 2011) – in Act Three of the World Service mini-drama -  the UK Parliament‟s 

House of Commons Foreign Affairs Committee published its Report on the proposed cuts after 

taking oral and written evidence including from the Voice of the Listener & Viewer [see 

www.vlv.org.uk]. The Report followed – or (to put it more modestly) paralleled - VLV‟s own lines 

of argument. The Committee 

o Recommended the proposed cuts be rescinded, noting that this could be done by diverting a 

mere 0.35% of the money already allocated to DFID 

o Suggested that, in future, the World Service budget should be „ring-fenced‟ 

http://www.vlv.org.uk/


o Questioned whether World Service funding would be actually more secure within the BBC 

financial framework than inside the budget of the Foreign and Commonwealth Office. 

 

It remains to be seen how British ministers will respond, if at all; and what steps the Foreign Affairs 

Committee will take to try to ensure that Parliament acts upon its recommendations. The 

EURALVA Newsletter will keep readers updated as Acts Three (and possibly Four) unfolds......  

                                            Andrew Taussig 

______________________________________________________________________________ 

Listeners and Viewers Express their Concern about Hungary’s Media Law 

Last Christmastime, at the turn of  a year, in which Hungary was preparing to take on the rotating 

Presidency of the European Union, EURALVA  found itself  – along with other media 

organizations – voicing concern that Hungary‟s new Media Law would limit cultural diversity, 

endanger journalistic independence, and breed distrust among listeners and viewers: all this through 

a new regime of heavy, indeed potentially crippling, fines on  journalists – in the press as well as in 

the electronic media -  if they refuse to disclose their sources, or publish information deemed 

inappropriate by the Government. 

We wrote last December:  

“EURALVA is deeply concerned that Hungary’s new law will both chill the freedom to report 

political corruption, and fail to fulfil the Council of Europe’s Recommendations on the 

Independence of Public Service Broadcasting” said Preben Sorensen, the President of EURALVA. 

“The new law, as enacted, would seriously endanger the freedom of broadcasting by creating scope 

for a subjective judgment, along with the consequences of that judgment, about any individual news 

story, and penalize broadcasters and editors through government-controlled regulatory bodies. 

“The Chairman of the five-member Media Council, which regulates all media including the Internet 

and the Press, is directly appointed by the Prime Minister, while the other four members will be 

chosen by a committee of Members of  Parliament dominated, because of weighted voting, by the 

Government. 

“Moreover, public service, publicly-funded broadcasters will be especially tightly controlled by the 

Government, thus undermining the trust of Hungary’s listeners and viewers. In addition, the new 

law totally ignores the Recommendations, laid down in 1996 by the Council of Europe’s Committee 

of Ministers and since then implicitly and repeatedly endorsed within the European Union, to 

guarantee the independence of public service broadcasting. 



“The eight-member Public Service Foundation, which will supervise all publicly-funded media and 

report to the Media Council, also has a built-in majority of Government supporters. Two members 

are to be directly appointed by the government-dominated Media Council, and a further three by 

members of parliament from the Government party. Only the three member minority will be chosen 

by opposition MPs. 

“Recommendation R (96) 10 of the Council of Europe requires that the rules governing the status 

of supervisory bodies for public service broadcasters should ensure that the members of 

supervisory bodies will be appointed in an open and pluralistic manner, and that they should  

represent collectively the interests of society in general. If passed in its present form, Hungary’s 

new law will fail to fulfil these requirements. 

“EURALVA therefore calls on both the Council of Europe and the European Union to preserve free 

speech in Hungary, and to ensure that it passes laws establishing a pluralistic public service 

broadcaster.” 

Similar concerns were voiced by other civil society and media organizations, including the 

European Federation of Journalists and Amnesty International. These criticisms led to EU 

Commission Vice-President/Media Commissioner Neelie Kroes issuing a formal request to the 

Hungarian government to send the text to Brussels so it could be reviewed against the EU‟s 

accepted media and cultural benchmarks. There were also significant inter-governmental contacts 

with the foreign minister of Germany (normally a strong friend of Hungary) intervening with his 

Hungarian counterpart. Hungary‟s Prime Minister, Viktor Orban, visiting the European Parliament 

in Strasbourg in mid-January, was confronted by a group of MEPs, including one who told him “we 

lived under a dictatorship for forty years; I will not stand for you contesting the democratic 

aspirations of Hungarians”. 

In fairness it should be said that Orban (whose FIDESZ party secured the biggest electoral victory 

and parliamentary majority since multi-party elections were introduced in 1989) had his defenders, 

mainly on the nationalist right, both in Strasbourg and in Budapest, pointing to what they saw as 

exaggerated anxieties and resentments by other parties who – during their many years in power 

since the end of Communist rule – had failed to establish a firm foundation, economically or 

otherwise, for public service media in Hungary. 

The upshot of the commotion was a series of conciliatory statements from senior Hungarian 

Government figures – including Orban himself - expressing willingness to modify the Hungarian 

legislation if it conflicted with European law and values, followed by a written agreement with the 

EU authorities. This appeared to underpin Hungary‟s six-month EU Presidency (January to June 



2011) but failed to reassure very many critics, especially at home where the deal seemed to paper 

over cracks rather than rectify defects. 

József Kiss, the chairman of EURALVA‟s Hungarian member organization, SZVT, commented: 

“Journalistic circles in Hungary are not satisfied with the agreement, because it does not address 

the issue of guarantees for press and journalistic freedom. There are a number of angles associated 

with this.  

The question, for example, of whether an article in the press or a programme complies with the 

provisions of the law is to be decided by a committee consisting of party nominees – and every such 

proposition in this context, emanating from the Government side, will be voted through by 

Parliament because the two governing parties (FIDESZ and the KDNP) have a two thirds 

parliamentary majority.  

If a judgment with costs is made, carrying a high financial penalty (around 200 million forints is 

possible), this can mean a press or media organization after certain going bankrupt in consequence 

of fines incurred. 

Because of the ownership structure staff appointments to state media in the field of public service 

programme and content provision are no problem for the party in power and the supervisory 

provisions also are executed by single-party controlled agencies and committees. 

The prevailing view about links between public service programme providers and the public at 

large is determined, under the formal legislative provisions, by a fourteen member standing 

committee; there is no requirement for specialist knowledge or community links in appointees to 

this committee. These are just some of the flaws remaining in the Media Law despite the EU 

agreement which really cannot be commended and has anyway no binding force.” 

The debate seems likely to continue, even to intensify, long after Hungary‟s EU presidential turn 

closes at the end of June 

    Vincent Porter/Andrew Taussig 

 

 



European Commission approves aid for Danish Public Service Broadcaster TV2 

In April, the European Commission approved, as compatible with EU rules for state aid, the funding 

mechanism that the Danish Government had put in place for Danish broadcaster TV2 between 1995 

and 2002. In particular, the Commission concluded that the compensation granted under this 

mechanism was proportionate to the costs of TV2‟s public service mission and so did not give rise 

to any disproportionate distortion of competition.  

Since 2004, TV2 has only been financed by advertising revenues and by income from its 

commercial channels. It is subject to conditions which are designed to ensure that TV2 becomes 

viable without continued state support,  

TV2 Danmark is one of Denmark‟s main public service broadcasters. It operates a public service 

channel and some commercial channels. Until 2004, it was financed by both licence fees and 

advertisement income. Since 2004 it has only been financed through advertising revenues and 

income from its commercial channels.  

Compensation for public service obligations 

The Commission has adopted two decisions on the funding of TV2. The first decision concluded 

that state financing received during the period 1995-2002 to compensate for the public service 

obligations was necessary and proportionate, according to the then applicable EU rules on state 

funding for public broadcasters. A previous decision of the Commission, in 2004, declaring the aid 

illegal and ordering recovery of DKK 628 million (around € 84 million), was annulled by the 

European Court of Justice in 2008. A decision by the Commission authorising a recapitalisation of 

TV2 was set aside by the Court in 2009.  

Restructuring Aid  

The second decision authorises restructuring aid for TV2, which was notified to the Commission in 

July 2009, and into which it immediately opened an in-depth investigation. The Commission 

considers that the plan notified to use the aid to restructure TV2 would restore the broadcaster's 

long term viability, in particular through a new business model, which will enable the company to 

levy subscription payments for its main public service channel from 2012. To compensate for 

distortions of competition, the Danish Government proposed that TV2 would not open new 

channels. Denmark has also undertaken to ensure that the capital structure of TV2 is benchmarked 

to that of comparable media companies, once the new business model will be in place.  

As the restructuring is bearing fruit, all existing aid measures in place must be repealed with effect 

from the date of this decision and further aid that had been notified to the Commission must not be 

implemented. On the basis of these conditions, the Commission considers that the restructuring plan 

complies with the rescue and restructuring aid guidelines.  

 



The Viewers are not interested 

The new business model, which allows TV2 to levy subscription payments for its main public 

service channel from next year, is not very popular in Denmark. 64 % of the viewers oppose it, and 

SLS, the Danish member organization of EURALVA, is also fighting against this new arrangement. 

SLS is calling for TV2 shall go back to the dual system, when it was financed by both licence fees 

and advertising income. This should be the case, either until the end of the restructuring period on 

31 December 2012, or at the very least until the start of the subscription payments.  

The Financing of Public Broadcasters  

The financing of public broadcasters in Europe has been a source of complaints and of difficult 

analyses and discussions for decades because of public service obligations and costs that are not 

always well defined. In 2009 the Commission adopted revised guidelines on state aid for the 

funding of public service broadcasters, which aimed to enhance legal certainty for investment by 

public and private media alike. These revised rules include an increased focus on accountability and 

effective control at the national level, including a transparent evaluation of the overall impact of 

publicly-funded new media services. The normal rescue and restructuring aid guidelines are 

applicable for cases where a broadcaster is undergoing structural difficulties that require 

restructuring aid.  

A number of cases concerning State aid to broadcasters are currently pending at the European Court 

of Justice, including France Television and Spain's RTVE, or are being assessed following the 

Court‟s Decision to annul the arrangements proposed for RTP of Portugal.  

Preben Sørensen



EUROPE’S RADIO & TV Revenues 2005 – 2009    (EUR Millions) 

    
AT BE BG CH CY CZ DE DK EE ES 

Consumer TV Spend 
           2009 

   
353 784 189 662 na 277 3851 843 51 1941 

2005 
   

248 508 120 551 24 119 3376 571 18 1643 
Average Annual Increase 
(%) 

 
10.58% 13.58% 14.38% 5.04% *** 33.19% 3.52% 11.91% 45.83% 4.53% 

              TV Adspend 
            2009 

   
603 910 273 399.3 62.6 391 4004 276 7.1 2358 

2005 
   

485 781 173 387.7 42.2 289 4323 303 6.8 2936 
Average Annual Increase 
(%) 

 
5.45% 4.13% 14.45% 0.75% 12.06% 8.82% -1.84% -2.23% 1.10% -4.92% 

Radio Adspend 
            2009 

   
165 272 11 89.6 7.3 62 746 29 4.2 502 

2005 
   

168 254 4 92 6.9 42 730 38 3.5 607 
Average Annual Increase 
(%) 

 
-0.45% 1.77% 43.75% -0.65% 1.45% 11.90% 0.55% -5.92% 5% -4.32% 

Total Radio and TV 
Adspend 

           2009 
   

768 1182 284 488.9 69.9 453 4750 305 11.3 2860 

2005 
   

653 1035 177 479.7 49.1 331 5053 341 10.3 3543 
Average Annual Increase 
(%) 

 
4.40% 3.55% 15.11% 0.48% 10.59% 9.21% -1.50% -2.64% 2.43% -4.82% 

              Net Public 
Sources 

            2009 
   

528 525 74 792.3 36.1 na 7188 454 27 1430 

2005 
   

453 440 54 725.4 33.9 162 7127 409 20 661 
Average Annual Increase 
(%) 

 
4.14% 2.27% 9.25% 2.31% 1.62% 

 
0.21% 2.75% 8.75% 29.08% 

              Total RTV Revenues 
           2009 

   
1649 2491 847 1943.2 106+ 740+ 15789 1602 89.3 6231 

2005 
   

1354 1983 351 1766.1 107 612 15556 1321 48.3 5847 
Average Annual Increase 
(%) 

 
5.45% 6.40% 35.33% 2.51% *** *** 0.37% 5.32% 21.22% 1.64% 

              Average Annual Increase in Consumer TV 
         Spend as Proportion of Average 

Annual  1.94 2.12 0.41 2 *** *** 9.51 2.24 2.16 2.76 

Increase in Total RTV Revenues 
          Average Annual Increase in Net 

Public 
          Sources as Proportion of Average  0.81 0.35 0.26 0.92 *** *** 0.57 0.52 0.41 17.73 

Annual Increase in Total RTV 
Revenues 

          



EUROPE'S RADIO AND TV REVENUES    2005-2009 (EUR millions) 

    
FI FR GB GR HR HU IE IT LT LU 

Consumer TV Spend 
           2009 

   
336 4143 5856 231 69 481 535 2611 54 25.3 

2005 
   

218 3002 5646 142 13 395 335 1446 23 19.1 
Average Annual Increase 
(%) 

 
13.53% 9.50% 0.93% 15.67% 107.69% 5.44% 14.93% 20.14% 33.70% 8.12% 

              TV Adspend 
            2009 

   
263 3450 4164 679 118 377 na 4359 42 na 

2005 
   

255 3694 6201 742 101 400 278 4669 45 11 
Average Annual Increase 
(%) 

 
0.78% -1.65% -8.21% -2.12% 4.21% -1.44% 

 
-1.66% -1.67% *** 

Radio Adspend 
            2009 

   
55 792 567 83 16 62 na 436 8 0 

2005 
   

52 927 896 57 13 65 106 409 7 0 
Average Annual Increase 
(%) 

 
1.44% -4.26% -9.18% 11.40% 5.77% -1.15% 

 
1.65% 3.57% 0 

RTV Adspend 
            2009 

   
318 4242 4731 762 134 439 na 4795 50 na 

2005 
   

307 4621 7097 799 114 465 384 5078 52 11 
Average Annual Increase 
(%) 

 
0.90% -2.05% -8.33% -1.16% 4.39% -1.40% *** -1.39% -0.96% *** 

              Net Public 
Sources 

            2009 
   

394 3552 4366 294 157 155 200 1704 12 0 

2005 
   

370 2708 4978 222 145 149 170 1558 11 0 
Average Annual Increase 
(%) 

 
1.62% 7.79% -3.07% 8.11% 2.07% 1.01% 4.41% 2.34% 2.27% 0% 

              Total RTV Revenues 
           2009 

   
1048 11937 14953 1287 360 1075 735+ 9110 116 25.3+ 

2005 
   

895 10331 17721 1163 272 1009 889 8082 86 30.1 
Average Annual Increase 
(%) 

 
4.27% 3.89% -3.90% 2.67% 8.09% 1.64% 

 
3.18% 8.72% *** 

              Average Annual Increase in Consumer TV 
         Spend as Proportion of Average 

Annual  3.17 2.44 *** 5.87 13.31 3.32 *** 6.33 3.86 *** 

Increase in Total RTV Revenues 
          Average Annual Increase in Net 

Public 
          Sources as Proportion of Average  0.39 2 0.79 3.03 0.26 0.62 *** 0.74 0.26 *** 

Annual Increase in Total RTV 
Revenues 

          



EUROPE'S RADIO AND TV REVENUE2005-2009      (EUR millions) 

    
LV NL NO PL PT RO SE SI SK TR 

Consumer TV Spend 
           2009 

   
46.9 1495 765 1291 826 400 789.7 77.1 185 668.4 

2005 
   

25.8 1170 520 644 559 226 707.4 40.2 75 259.7 
Average Annual Increase 
(%) 

 
20.45% 6.94% 11.78% 25.12% 11.94% 19.25% 2.61% 22.95% 36.67% 39.34% 

              TV Adspend 
            2009 

   
29.4 792 352 1145 1302 445 503 157.1 501 1442 

2005 
   

30.8 775 365 752 1137 380 496 117.3 389 1137 
Average Annual Increase 
(%) 

 
-1.14% 0.55% -0.89% 13.07% 3.63% 4.28% 0.35% 8.48% 7.20% 6.71% 

Radio Adspend 
            2009 

   
9.3 234 62 156 110 65 73 13.9 44 88 

2005 
   

10 252 69 107 105 33 61 12.1 26 79.7 
Average Annual Increase 
(%) 

 
-1.75% -1.79% -2.54% 11.45% 1.19% 24.24% 4.92% 3.72% 17.31% 2.60% 

RTV Adspend 
            2009 

   
38.7 1026 414 1301 1412 510 576 171 545 1530 

2005 
   

40.8 1027 434 859 1242 413 557 129.4 415 1216.7 
Average Annual Increase 
(%) 

 
-1.29% -0.02% -1.15% 12.86% 3.42% 5.87% 0.85% 8.04% 7.83% 6.44% 

              Net Public 
Sources 

            2009 
   

0 760 519 124 232 211 595.7 88.3 63 0 

2005 
   

0 677 433 192 201 197 674.6 76.3 38 0 
Average Annual Increase 
(%) 

 
0% 3.06% 4.97% -8.85% 3.86% 1.78% -2.92% 3.93% 16.45% 0% 

              Total RTV Revenues 
           2009 

   
85.6 3281 1698 2716 2470 1121 1961.4 336.4 793 2198.4 

2005 
   

66.6 2874 1387 1695 2002 836 1939 245.9 528 1476.4 
Average Annual Increase 
(%) 

 
7.13% 3.54% 5.61% 15.06% 5.84% 8.52% 0.29% 9.20% 12.55% 12.23% 

              Average Annual Increase in Consumer TV 
         Spend as Proportion of Average 

Annual  2.87 1.96 2.1 1.67 2.04 2.26 9.27 2.49 2.68 3.22 

Increase in Total RTV Revenues 
          Average Annual Increase in Net 

Public 
          Sources as Proportion of Average  0 0.86 0.89 -0.59 0.66 0.21 -10.07 0.43 1.31 0 

Annual Increase in Total RTV 
Revenues 

           


