THE EURALVA NEWSLETTER

News from the European Alliance of Listeners' and Viewers' Associations
September 2009

From the Editor

Dear Reader,

This is the second edition of the EURALVA Newsletter, and I am very grateful for the positive
reception of the first edition in April this year.

In this issue we are including articles about important problems concerning political information
and ideas in several European countries- seen in connection with the right of listeners and viewers
to receive information of this nature.

There are also reports about the EU Kids Online and about regional listeners ‘and viewers”
organisations in Australia.

Finally we have included the programme for the EURALVA Conference which will be held on
6.0ctober 2009 in Copenhagen, where all readers of the EURALV A Newsletter are very welcome
to participate.

If you are interested in joining us, please send your registration as soon as possible to my e-mail
address, and also reserve your hotel room as mentioned in the programme.

The next edition of the newsletter will be published in December. If you have any comments and
ideas for the content of the newsletter please contact me by e-mail: prebensorensen @bbsyd.dk

Preben S¢rensen
President of EURALVA

The Mediation of Political Information and Ideas:
What Are the Rights of Listeners and Viewers?

In the last issue of EURALVA News, we reported the judgement of the European Court of Human
Rights that Norway’s blanket ban on political advertising was a breach of Article 10 of the
European Convention of Human Rights. However, according to Iris, the authoritative legal
observatory of the European Audiovisual Observatory, the Norwegian Government has taken a
contrary view. As a result, it has engendered a heated public debate between the Government and a
number of experts in media law.

Article 10 (1) of the European Convention of Human Rights guarantees to everyone the right to
receive information and ideas from different political parties. But by what means can they do so;
and in what proportion? What should be the balance between political advertising, party political



broadcasts, and the balanced coverage of the political debate by public service broadcasters?
Moreover, what should be the balance between the major political parties and their smaller rivals?

Norway’s Response

Norway’s response to the ruling of the European Court of Human Rights has not been to allow
political advertising for minority political parties, as the Court had ruled, Instead it is changing the
remit of the Norwegian public service broadcaster (VRK), in order to ensure that it allows more
editorial time for smaller political parties over a certain size. This means that the change in the
rules will still not guarantee equal treatment to every political party, and it will be the responsibility
of Norway’s media authority, Medietilsynet, to monitor whether the public service broadcaster is
fulfilling its obligations. In addition, the Government has also indicated that, at a later date, it may
permit party political broadcasts, in which political parties are allowed free air time to present their
policies, sometimes in the form of advertisements.

The main aim of the Norwegian Government, of course, has been to remove the link between the
financial backing for a political party and the presentation of its political ideas, which has led to the
heavy political advertising during election campaigns in the USA. But the opponents to the
Norwegian Government’s proposals have argued that the proposed change is of little real value, and
that it interferes with NRK’s editorial independence. In addition, several local stations have already
defied the government’s ban on political advertising by transmitting advertisements for both small
and large political parties.

Achieving Editorial Balance

Norway is by no means unique. Similar dilemmas face legislators, governments and broadcasters
across Europe. At stake are not only the principles of access and the official regulations which
surround party political broadcasts, but also the mix of external regulation and self-imposed
professional practice, which shape the editorial guidelines of fairness and objectivity required of
broadcasting organizations. In between elections, these rules, codes and guidelines often apply to
news and current affairs coverage generally. But the period ahead of an election triggers increased
sensitivity, and therefore increased precision in monitoring the entitlement and editorial allocation
of airtime. Major broadcasters informally consult political parties, and rely on case-law and legal
advice, to guide them through the pressures of an election campaign. In media offices and party
headquarters alike, stop-watches are at the ready.

The formulaic nature of the problem is well illustrated by what happens in France. There, as
elsewhere, the government and the party in power can often seize the information initiative by
creating news-worthy stories and events, because it is they who have the most opportunities to
launch political policies which are worth reporting. The need, for broadcasters, therefore, is to
establish an editorial balance which does not over-represent the parties in power, but which also
gives a voice to alternative views, while simultaneously avoiding the other extreme, namely a
cacophony of voices — many of which may be small and unrepresentative - which fail to reflect the
realities of mainstream political debate.

Constitutional Authority and Political Debate in France

The French situation is instructive. The Conseil d’Etat recently fired a shot across the bows of the
French audiovisual regulatory authority, the Conseil Supérieur de I’Audiovisuel (CSA). In France,
political balance has traditionally been determined by ‘the rule of three thirds’. This allocates equal
airtime and ‘comparable programming arrangements’ to the President, to members of the
Government, and to members of the parliamentary opposition. However, when the CSA decided
that speeches by the President and his associates should not be included within their calculations for
balanced airtime, the minority parties appealed to the Conseil d’Etat. The latter ruled that,
consti-tutionally, the French President did not speak in the name of a political party. Nevertheless,



just because of his constitutional role, the CSA could not regard all the speeches by the President
and his associates as being irrelevant to the political debate. The CSA had therefore made a mistake
in law by refusing to take all the President’s speeches into account when applying the rule of three
thirds.

The CSA’s response was to advise France’s radio and television companies that from 27 April until
the end of the elections for the European Parliament, that if the content and context of the speeches
of the President and his associates ‘fell within the scope of the national political debate’ then any
responses from the opposition which were broadcast within two days would not be included in the
opposition’s quota of airtime. After that, the CSA would establish more permanent rules.

Whose Right? - The Right to Impart or the Right to Receive?

The interesting aspect of these legal and political manoeuvrings is that, in both France and Norway,
the arguments have been centred around the rights of the political parties to impart their information
and ideas to the listeners and viewers, rather than on the rights of listeners and viewers to receive
political information and ideas, whichever party they come from. What we are witnessing,
therefore, is a conceptual slippage in the regulation of the flows of political information and ideas
from the rights of people, as listeners and viewers, to the rights of institutions, namely the political
parties. Moreover, that slippage also empowers both national governments and the major political
parties to reinforce their own access to the broadcast media at the expense of the minor parties.

This is happening in spite of the provisions of article 10(2) of the European Convention on Human
Rights, which are quite clear. Any restriction which a signatory state imposes on the freedom of
expression must be both ‘prescribed in law’ and ‘necessary in a democratic society’. It is arguable
perhaps, that the rules which the French and Norwegian governments have imposed on their
national broadcasters have been ‘prescribed in law,” although in both countries the details seem to
be a more a matter of administrative practice, rather than legal prescription.

But the further, and more important, question is whether those rules are really ‘necessary in a
democratic society’? On what grounds do both governments and parliaments justify a set of rules
which deny airtime to small political parties?

What Rules Are Necessary in a Democratic Society?

The decision by the European Court of Human Rights to refuse to allow any European government
to impose a blanket ban on political advertising is no solution in itself, since it only focuses on the
right of small political parties to impart information and ideas. The likely result will be that by
overruling Norway’s ban on political advertising, the Court will introduce into European politics a
free market in political advertising, in which the parties with the wealthiest backers will be able to
purchase more airtime than the smaller parties. The result will be that the power of money will
prevail over the obligation for fairness.

The role of the public service broadcasters in mediating these arrangements is less clear. In Norway,
the Government has sought to preserve its ban on political advertising by looking to NRK to allow
airtime to a wider range of political parties, whereas in France, both the public service broadcasters
and the commercial broadcasters are required to observe the rules established by the CSA. On the
other hand, within the European Union, the Amsterdam Protocol only justifies State aid for public
service broadcasters on the grounds that they fulfil the democratic, social and cultural needs of each
Member State — a requirement which also extends to Norway as it is a member of the European
Economic Area.

What precisely, therefore, are the democratic needs of listeners and viewers, both in between
elections, and during the run-up to an election? And what role should public service broadcasters



play in meeting those needs? As Europe establishes its ‘information society’, it seems blindingly
obvious that listeners and viewers will want to know as much as possible about the policies — and
arguably the probity — of all the candidates who are standing for election, however large or small
the political party which they support. On what basis should a public service broadcaster, which
fails to give equal airtime to every candidate, justify its derogation from the principle of equality?
And how should it explain the rationale by which it allocates editorial coverage or airtime to the
various parties?

The regulatory details may well vary, of course, between local, regional, national and European
elections, and thus between local, regional and national broadcasts. It would obviously be
unreasonable to expect a public service broadcaster with only a national channel to devote hours of
airtime to the views of the candidates in a local election. It is also important, however, for listeners
and viewers to interrogate major broadcasters — especially those in receipt of public funds - as to
how they do actually meet the democratic needs of their respective national societies and the
regions, provinces or sub-communities contained in them. How, in short, do they meet the
democratic needs of their listeners and viewers?

It is true that there are both representative and participative dimensions of democracy, but the
informational needs of listeners and viewers are clearly more important in regard to the former than
to the latter. Moreover, even though States provide the funds for public service broadcasters, their
purpose — in theory if not in practice - is to enable public service broadcasters to serve the
informational needs of listeners and viewers. The recent developments in France and in Norway
clearly show that Europe needs a full and proper debate about how best broadcasters, and public
service broadcasters in particular, can properly ensure that listeners and viewers do have adequate
and balanced access to the information and ideas which are advanced by all political parties.

Vincent Porter

A Dilemma for Democracy: The BBC and the British National Party

The BBC is currently causing a flutter in the political dovecots. The reason: it is reliably reported
that it is planning to invite Nick Griffin, the leader of the extreme rightwing British National Party
(BNP), and Member of the European Parliament, to take part in Question Time — a flagship
weekly discussion programme on its main channel (BBC-1). Question Time, broadcast weekly from
different cities and towns around the country, features questions put by a local audience to a group
of four or five panellists. The panellists are chosen from various fields for both who they are and
what they represent. Question Time is cast so as to achieve an opinion mix across the political and
other spectrums.

Each edition has panellists representing, or reflecting, the views of the two or three main political
parties, but — party politics aside — is cast to reflect attitudinal and cultural variety in a more
general sense. Selections have ranged from columnists of avowedly right-wing newspapers such as
The Daily Telegraph, the Daily Mail and The Sun to leftwing trade unionists, radical greens and
people from the literary artistic fringe. The British National Party (BNP) has members on several
local councils in UK cities, secured two seats(including the one held by Nick Griffin) in the recent
elections for the European Parliament and is expected to contest a sizeable proportion of the seats in
the UK’s own General Election which must happen by June 2010.

So why the fuss about the rumoured invitation for Nick Griffin to be a panellist?  After all,
according to a typology of ‘broadcasting entitlements’ — proposed by a professor at London’s
University of Westminster — there are two sorts of claim on airtime, especially publicly funded



airtime: by those who have an experience worth recounting and those who have an opinion worth
hearing, for reasons of representativeness, expertise, or originality. It would be hard, on this basis,
to say Nick Griffin did not merit an invitation. As the BBC said, the BNP “demonstrated evidence
of support at national level.....We cannot ignore the 6.2% of the electorate that voted for the BNP in
the European elections”. Party political considerations aside, Griffin is a forceful, articulate
speaker (which leads many to regard him as the convenient acceptable face of an underlying
boorish thuggery).

The fuss is about two totems of public service broadcasting — balance and tolerance; but, of course,
who defines balance and tolerance? The Labour Party has refused, on principle, to put up speakers
to appear on the same programme as representatives of the BNP or indeed of predecessor neo-Nazi
parties such as the Greater Britain Movement and the National Front which have attracted varying
degrees of attention since the Second World War. Labour’s refusal has been carried to the point of
refusing to take part even from a different studio location from the one where the BNP
representative is located.

The BBC’s Charter and remit generally require it to have no editorial opinion of its own but to
reflect a wide and representative range of other people’s opinions. It believes it is obliged to treat
with ‘due impartiality’ all political parties registered with the Electoral Commission. Broadcasting
custom and practice require that, during pre-election periods, news and current affairs coverage
reflect in a balanced, fair manner the campaign platforms of all political parties. ‘Balanced’ and
“fair’ are, of course, subjective terms: but the BBC and other broadcasters take into account not just
the number of seats a party is contesting (contests could be funded by rich patrons without solid
evidence of support) but actual votes received in national, local or European elections clearly carry
weight, as well as the realistic scope and range of a party’s aspirations - taking into account opinion
poll ratings.

Beyond that it is a long established practice that, at regular intervals and more intensively during
election campaigns, political parties be provided with airtime to produce and present their own
party political platforms[Party Political Broadcasts and Party Election Broadcasts]. This
programming is under the editorial control of the party concerned - which, subject to the constraints
of libel and other legal restrictions, may publish what it chooses. Worth noting — against the
background of broader European experience and a recent European Court judgement on a case
referred from Norway [mentioned in the previous edition of EURALVA’s Newsletter] — is the fact
that airtime cannot be bought by the political parties but is guaranteed and supplied free of charge.

This writer recalls a time when one of the BNP’s predecessor parties was invited to nominate a
representative for a discussion programme in the UK’s London & South East region where the party
concerned was contesting a proportion of seats which justified its participation in an inter-party
studio discussion. The Labour Party (alone of the other participant parties) refused to nominate
anyone to appear in the same studio. Their argument was that allowing the (then) National Front to
appear alongside representatives of mainstream parties would give it a status it did not deserve. It
was never entirely clear whether that position was a mere statement of distaste or an attempt to use
the threat of Labour’s non-participation to keep the BNP off the air. The broadcasters did not, in
any event, concede.

The other principal political parties did not,of course, wish to be seen seeking the BNP’s company
but they generally supported the view that the Labour Party stance, by stirring controversy, afforded
the BNP more publicity, allowed them to present themselves as victims of a supercilious, arbitrary
establishment and ended up giving them airtime of which Labour (had it agreed to participate)
could have availed itself.



Now the Labour Party (New Labour as it came to be called under Tony Blair) is said to be
reconsidering its position. There is still strong support, though, for the traditional stance. One
(unnamed) cabinet minister is said to have declared his refusal to go into a studio with Nick Griffin.
Denis MacShane, a prominent Labour MP, one-time President of the National Union of Journalists
and former BBC employee, has called the proposed invitation to the BNP “a disgraceful BBC
stunt”, adding “... the BBC whose lavish salaries and expenses are paid for by the poorest in the
land are obsessed with media stunts as they watch ratings slump.....inviting the BNP’s Nick Griffin
as if he were the same as a senior politician from a democratic party is a stunt too far”.

The bloggers and twitters are having fun — on both sides of the argument. Contradicting Denis
McShane one commentator wrote : “you don't tackle wrong opinions by ignoring them. You take
them on, show them to be wrong, and give people credit to make up their own minds in full
possession of the facts”.

The controversial edition of Question Time is believed to be for recording next month (i.e.
October). The BBC, having deliberately made known its intentions ahead of time, is gratified
that public reaction seems to be behind it, adopting the celebrated maxim of Francois-Marie
Arouet (better known as Voltaire): “I may not agree with a word you say; but I will fight to the
death for your right to say it”’.

Taussig

EU Kids Online conference in London

Researchers, policy makers, industry, educators and NGOs were gathered at the London School of

Economics for an international conference on llth

Kids Online project.

June 2009 celebrating the conclusion of the EU

This 21 country thematic network, directed by Professor Sonia Livingstone of the LSE, presented
the results of three years’ policy relevant research. From 2006 to 2009, EU Kids Online, funded by
the EC’s Safer Internet programme, has brought together the collective expertise of a pan-European
body of researchers to examine research availability and key gaps in European research with
children and the internet, producing comparative cross-national findings and policy
recommendations.

The conference began with Christine Kormann of the European Commission presenting the agenda
of the Safer Internet programme. She outlined its priorities for 2009-2013 and commended the EU
Kids online network for a successful project and timely completion, asserting that the findings
would now feed into more targeted awareness-raising and effective implementation of the Safer
Internet programme. Next, the network presented its evaluation of the research field, cross national
comparisons, explanation of differences, and reflections on best practice guidelines, with
presentations by Leslie Haddon, Uwe Hasebrink, Katia Segers and Bojana Lobe.

Sonia Livingstone presented the policy recommendations next, highlighting the necessity for
evidence-based policy, and drawing out from the evidence a series of focused recommendations for
E-inclusion, education and the role of schools, awareness-raising, advising parents, media literacy
and co- and self-regulatory codes of practice. Tanya Byron, author of the Byron Review, responded
to Professor Livingstone’s recommendations, congratulating the network for its success and urging
policy makers to translate its recommendations into effective and accountable actions that will
minimise risk but without wrapping children in cotton wool, as they need to explore, experiment
and take risks to grow and develop.



Views from outside Europe saw Charo Sadaba (reporting on Latin America), Janis Wolak (United
States of America) and Lelia Green (Australia) present social, educational and policy considerations
for youth online, bringing together a wealth of empirical research and reflections on academic and
policy situations on children and the internet in these continents, identifying similarities and
differences with Europe.

Parallel research sessions over the day saw over 30 research papers being presented on
cyber-bullying, risk management, children’s perceptions of risk taking, emergent literacies, privacy,
identity and evaluation of policy tools. These were followed by a plenary on policy implications as
Annie Mullins of Vodafone chaired a panel comprising Dieter Carstensen (Save the Children and
eNACSO), Maria José Cantarino (Telefonica, Spain), Janice Richardson (Insafe and European
Schoolnet) and Agnieszka Wrzesien (Nobody’s Children Foundation, Poland).

Panellists provided a range of suggestions for policy relevant research, including the importance of
understanding how children cope with risk, and anticipating future developments such as GPS
systems and mobile communications.

As the conference marked the successful completion of EU Kids Online (2006-2009), Professor
Livingstone concluded the proceedings by announcing the network’s forthcoming book Kids
Online, the network’s final report, and the commencement of EU Kids Online II (2009-2011), a two
year EC funded project geared to produce robust, new, relevant and comparable findings at
individual and comparative levels amongst children in Europe. The new project will survey children
and parents across Europe, asking about online risks, degrees of vulnerability, the effectiveness of
parental strategies and awareness-raising, children’s coping responses to risk and their media
literacies.

For more on the network’s activities and for conference material (full papers, abstracts and
presentations) please visit www.eukidsonline.net.

Ranjana Das

Listeners” and viewers” organisations in Australia

The Australian listeners “and viewers ‘organisation, FABC, (Friends of the ABC), is a associated
member of EURALVA.

FABC works for the maintenance and advancement of the Australian Broadcasting Corporation
(ABC) as an independent and comprehensive national public broadcaster.

FABC educates the community on the importance of independent public broadcasting and informs
them on important matters concerning the ABC's healthy operation.

FABC challenges governments that fail to support the ABC or attempt to interfere with its

independence.

FABC is a critical supporter of the ABC, speaking out on occasions it perceives the ABC Board or
management not to be acting in the best interests of public broadcasting.

Every Australian state and territory has an autonomous FABC organisation. Each has an honorary
elected committee of management. Only FABC Victoria operates on a professional basis and is
making a newsletter etc.




YOU-CAN-FIND FURTHER INFORMATION-ABOUT FABC:

Glenys Stradijot

The EURALVA/SLS Conference
Listeners and Viewers in the Digital Age

6 October 2009

Danmarks Radio Byen (DR City), Emil Holms Kanal 20, Copenhagen

09.30 :

10.00:

10.30:

10.45:

Denmark

11.00:

11.15:

11.45:

12.00:

Conference Programme:

Departure of conference delegates by bus/taxies from Hotel Selandia,
Helgolandsgade to Danmarks Radio. Registration and Reception of Participants.

Conference room: DAB In, DR Byen (ground floor)
Welcome addresses:
Preben Sorensen, President of EURALVA

Lars Peter Melchiorsen , Chairman, SLS

Introduction to the new DR Concert House
Leif Lgnsmann, Music Director, DR

The Protection of Children and Families

Issues in the Field
Vincent Porter, Media Adviser EURALVA:

Contributions from:
The Role of National Authorities
Erik Nordahl Svendsen, Senior Consultant, Ministry of Cultural Affairs,

Subsidiarity and the Single Market in On-line services
A representative for the European Commission

The Norwegian Approach
Qystein Samngen, Chief of Barnvagten (Family and Media), Bergen,Norway

11.30: Coffee break

The Approach of the Telecommunications Companies
Anders Thomsen, Director of Public Affairs, TDC, Denmark

New Media Content, Families and Children: Social Responsibility and Business
Objectives: Complementarity or conflict?



12.15:

12.45:

13.00:

13.15:

Karla Geci, BEBO, Head of Marketing for the UK & Ireland

The Approaches of Public Service Broadcasters
Ulla Heaestrup, Editor, DR, Denmark and a representative from ARD, Germany

Responses from the floor
What Young People Want .
Birgitte Holm Sgrensen, Professor, Arhus Univercity, chairman, the Danish Media

Council for Children and Young People

Where do we go from here?
Andrew Taussig, VLV, U.K.

13.30:  Lunch (buffet)

The Changing Role of the listeners and viewers under digital development

14.30 From Listeners and Viewers to Consumers of digital services: a Change of Status?

Preben Sgrensen, President EURALVA

14.45: How to get focus on Media Literacy and Media Education Governance ?
Divina Meigs, Professor, ECREA, France
15.00: The Changing Role of Listeners’ and Viewers’ Associations
Inigo Millan-Astray, President, IcMedia, and Andrew Taussig, VLV, U.K.
15,40: The role of the Third Media Sector for Public Access and Public Service
Christer Hederstrom, Sweden, Editor and Vice President CMFE
16.00: The Approach of Public Service Broadcasters
Kenneth Plummer, General Director, DR (and EBU Board Member)
16.15: Responses from the floor
16.30: Where do we go from here?
Vincent Porter, Media Adviser, EURALVA
16.45: Closing remarks
Preben Sgrensen, President EURALVA
17.00: Conducted tour in the DR Concert House
18.00: Delegates depart by bus/taxies to Hotel Selandia, Helgolandsgade
20.00: Conference Dinner in restaurant in Copenhagen City
Wednesday 7 October:

10.00-15.00: Co-operative House, Reventlowsgade 14, Copenhagen

Business Meeting of EURALVA’s Board of Management



Conference language: English
Charge per participant: £ 50.00

Names with affiliation/ organisation, please, by e-mail to
Preben Sgrensen at: prebensorensen @bbsyd.dk
as soon as possible !

Hotel-rooms can be reserved by e-mail: hotel-selandia @city.dk

EURALVA would like to thank the following for their financial support

Familie & Medier, Norway
Danmarks Radio, Copenhagen



